Tata a unul dintre cele mai mari conglomerate de companii din lume. Orizontul indienilor nu se opreşte numai la Tata Motors, divizia de maşini. Ratan Tata, urmaşul companiei la scaunul de manager, conduce un colos de investiţii în cele mai importante sectoare (ex tata Steel). El e la nivel de top Forbes cu averea care începe să-l gârbovească deja.
Puţini ştim că afacerea Tata Motors a început în 1954, după un parteneriat semnat cu Mercedes Benz. După ce a avut piaţa indiană de vehicule comerciale la degetul mic, a intrat cu Tata Sierra pe piaţa de maşini pentru pasageri şi a continuat cu alte multe modele. Apoi a venit, desigur, cea mai ieftină maşină din lume, Nano.
Compania a tot evoluat şi azi are în ofertă mai multe modele, dintre care Tigor e compromisul dintre volum şi calitate. Indienii au 11 modele în showroom-uri, iar Tigor este un aşa-intitulat Styleback, o clasă formată mai mult de dragul denominării. Tigor este până la urmă tot un sedan.
Am citit astăzi pe financialexpress.com că Tigor va fi la vânzare şi cu transmisii automate. În două variante de preţ, cu cea mai bună la 7.700 de euro. Iată un preţ cu adevărat imbatabil. Cutia de viteze are 5 trepte şi un mod crawl (n.r. – târâre) pentru mersul bară la bară. Cutia automată vine numai cu motorul de 1.2 litri, în 3 cilindri, de 85 de cai putere şi 114Nm cuplu. Mai există un motor de 1 litru.
Deşi pare mare, Tigor nu are mai mult de 4 metri lungime, însă capcitatea portbagajului şochează pur şi simplu – vorbim de 420 de litri. Ne-am uitat pe site-ul oficial Tata Motors să vedem cât de rău e să îţi iei maşina asta. Înăuntru arată ca o maşină modernă. Are mult plastic, e adevărat, însă nu pare să lipsească nimic din dotările 2017 supranecesare pe o maşină.
Ai parcare cu senzori şi cameră pentru mersul înapoi, infotainment cu display de 5 inci şi conectare la smartphone, sistem de sunet cu 8 difuzoare, comenzi pe volan, comenzi vocale, climă, cotiere, reglaj electronic al oglinzilor, semnalizare pe oglinzi, airbag-uri şofer şi pasager, ABS şi ESP. Cam multe, nu? Şi vorbim de un preţ mult sub 10.000 de euro.
Ok, dacă mai punem taxe de transport (~1500 de euro până într-un port european), taxe vamale (10% ~ 800 euro), ajungem la 10.000 de euro preţ pentru o maşină cu dotări de vreo 15, 16.000 de euro. Marea problemă este însă că nu poţi importa maşina nouă în România dacă nu are Euro 6. Şi nu-l are. Puteţi însă să importaţi maşina la mâna a doua, cu taxele de mediu aferente pe care le vom plăti până la urmă din nou – din ceea ce ne-a promis Guvernul. Principala problemă e că maşina nu are aliniate standardele de siguranţă la cele Euro NCAP.
Autor Alexandru Banu